...keď školské peniaze určené pre deti nekončia u detí. Ale v obecných rozpočtoch.

Autor: Dana Michálková | 26.6.2017 o 9:35 | Karma článku: 4,54 | Prečítané:  754x

Z titulkov novín a časopisov sa dozvedáme, ako je podfinancované školstvo, ako chýbajú peniaze na platy učiteľov na pomôcky, na opravy škôl... A čo keby som vám tvrdila, že štát posiela tak akurát, len tie peniaze miznú v systéme?

Peniaze sú určené deťom na ich vzdelávanie a starostlivosť, ale k nim sa vôbec nedostanú. Pretože si ich starostovia rozpustia v obecných rozpočtoch a financujú si z nich čo chcú. 

Budem sa snažiť o čo najzjednodušujúce vysvetlenie: Školstvo je financované formou originálnych a prenesených kompetencií.

Prenesené kompetencie = na počet detí nahlásený k 15/9 posiela okresný úrad (odbor školstva) peniaze z ministerstva obciam a tie ich preposielajú školám. Peniaze sú na počet detí základnej školy a na predškolákov v materských školách. Vypláca sa od školského roku na počet detí. 

Originálne kompetencie = na počet detí nahlásený k 15/9 dostávajú samosprávy financie v podielových daniach od januára nasledujúceho roka (teda od začiatku kalendárneho roka). Financie sú určené pre deti materských škôl, pre školské kluby detí, na chod jedální, na súkromné školské zariadenia zaradené v sieti škôl a škol. zariadení. A ešte sú v nich aj peniaze na financovanie Centier voľného času a iných školských zariadení, napr. ZUŠ . Ale aj na správu školských budov.

Toľko teória. Prax je úplne iná.

O výške originálnych kompetencií rozhodujú samosprávy všeobecnozáväzným nariadením, ktoré by sa malo ročne aktualizovať podľa aktuálneho prepočítavacieho koeficientu a aktuálnej výške jednotkového koeficientu. To sa ale nerobí. Podľa informácií z webu som hľadala niektoré samosprávy a tieto VZN sú niekoľko rokov staré, neprepočítané na aktuálny jednotkový koeficient. Napr. Karlova Ves má VZN z roku 2015. 

Pritom do podielových daní dostávajú mestá a obce peniaze na financovanie školských zariadení, ale peniaze sa rozplynú v obecných a mestských rozpočtoch a míňajú sa na všetko možné, len nie na deti.

Krásnym príkladom je obec Chorvátsky Grob. Tú priamo na svojej stránke spomína ako príklad ministerstvo školstva:

https://www.minedu.sk/casto-kladene-otazky-aktualizovane-22-6-2017/

" Obec Chorvátsky Grob by mala dostať z DPFO v roku 2017 celkom 1 666 770 €. Prepočítaný počet žiakov v obci je 10 616,2 (z toho 2 468,2 v neštátnych zariadeniach). Objem finančných prostriedkov napočítaných obci na základe prepočítaného počtu žiakov je 10 616,2 x 78,87 € = 837 299,69 € čo je 50,23 % z celkových finančných prostriedkov (1 666 770 €), ktoré by mala obec Chorvátsky Grob dostať v roku 2017 z DFPO.
 

Z uvedeného vyplýva, že predpokladaný objem finančných prostriedkov (predpokladaný preto, lebo závisí od výberu daní), ktoré dostane konkrétna obec do vlastných príjmov z DPFO na základe toho, že má prepočítaný počet žiakov, sa nevypočíta ako 40% podiel z DPFO ale na základe vyššie uvedeného výpočtu.
40% podiel z DPFO určených obciam je suma, ktorá platí za celé Slovensko a využíva sa pri výpočte hodnoty jednotkového koeficientu. U konkrétnych obcí závisí % od prepočítaného počtu žiakov, pričom suma použitá na jedného prepočítaného žiaka je u všetkých obcí rovnaká, a v tom je jasná spravodlivosť systému."

Starosta obce Chorvátsky Grob p. Benčík tvrdil na poslednom zastupiteľstve, že viac ako 40% nedá miestnym školským zariadeniam, pretože tak mu to povedali priamo na ministerstve školstva. Čo je hlúposť, samozrejme. Z podielových daní dostáva obec na školské zariadenia v originálnych kompetenciách až 50,23%.

Poslanci spracovali nové VZN a aktuálnymi koeficientami, pričom starosta toto VZN nepodpísal. Až na ďalšom zastupiteľstve museli prehlasovať starostove veto. Aj tak neposiela školám toľko financií, koľko by mali dostávať. Odôvodnil nepodpísanie VZN, aby oddialil platby školám. Súkromným škôlkam zaradeným do siete škôl podľa zákona patrí minimálne 88% z toho, čo dostávajú obecné škôlky. Samozrejmosťou samospráv je, že sa snažia ísť na toto minimum. A ešte sa ukrajuje z platieb obecným škôlkam, aby sa čo najmenej posielalo súkromným (vrátane cirkevných). Teda minimálne 12% z týchto peňazí sa roztápa v obecných rozpočtoch na platby fungovania samospráv.

Oddaľovaním účinnosti, či vôbec neprijímaním nových VZN podľa aktuálnych koeficientov zostáva v obecných rozpočtoch kopu financií, pôvodne určených deťom. To je fakt.

V každom prípade celý systém nie je spravodlivý, ako tvrdí ministerstvo školstva na svojich stránkach. Celý systém by fungoval, ak by samosprávy ten systém poznali, ak by starosta a poslanci mali povinnosť aktualizovať príslušné VZN-ka a ak by aj naozaj školám posielali toľko zdrojov, koľko im patrí. 

Riešením je zmena celého systému financovania školstva. A kontrola samozrejme. Lenže ako som už pochopila, kontrola v tomto štáte nefunguje. A ak aj nejaká kontrola zistí nedostatky (napr. hlavný kontrolór), nič sa nedeje. Spíše sa papier a koniec. Náprava, pokuta, vyvodenie zodpovednosti je nulová. 

Ďalším riešením je vypustiť obce ako "prietoky" financií, teda financie posielať priamo školským zariadeniam. To chce ale viac ľudí na príslušných úradoch. Štát by dával na školstvo rovnaké financie ako teraz, len by sa konečne dostali ku koncovému prijímateľovi. 

Na tento systém- nesystém doplácajú hlavne deti a ich rodičia, ktorí potom formou zvýšených iných poplatkov či iných "materiálnych výpomocí" musia dofinancovávať celý systém. Učiteľky ale aj vychovávateľky by sa nemuseli báť, či dostanú aspoň to minimum, čo im z tabuliek vyplýva. A hlavne kuchárky v školských jedálňach a nepedagogickí zamestnanci (na ktorých sa vôbec v celých doterajších "reformách" nemyslelo) by nerobili za nižšie mzdy ako je minimálna mzda (lebo tabuľky nepustia).

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Žiadne potraviny a autobus raz za týždeň. Okraj kraja, na ktorý sa zabudlo

Ľudia v Prešovskom samosprávnom kraji o práci župana veľa nevedia. Trápia ich najmä cesty a nezamestnanosť, ale aj životné prostredie.

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.


Už ste čítali?